Jsem unavená a neschopná

Přesně tak jsem se tenkrát cítila. Doma nepořádek, neuvařeno, nevypráno a má energie na nule. Byla jsem nevyspaná, nespokojená se sebou a naštvaná na celý svět. Tělo mě bolelo a já často myslela na to, co bych ráda dělala a nemůžu.

Od té doby uplynulo hodně vody a musím přiznat, že stále bývám unavená, nevyspaná, obklopená nepořádkem s visící dvouleťačkou na mé noze, která zrovna teď něco nutně chce, když já potřebuji slít brambory.

Co se ale změnilo, je můj postoj

1. Přijala jsem únavu jako součást mateřství. Přestala jsem s ní bojovat, bát se jí a už tím jsem se uklidnila. Boj nám bere mnoho energie. Přijetím se uvolňuje prostor na přemýšlení, co můžeme s únavou dělat.

2. Postavila jsem sama sebe na první místo. Své děti miluji, skoro bych se pro ně rozkrájela, ale stejně přitom myslím na to, že abych byla dobrou mámou, musím být hlavně v pohodě sama se sebou. A navíc nejsme jen mámy, je to naše role, která je sice na nějaký čas hodně intenzivní, ale jednoho dne nebude a my budeme zase samy za sebe, a proto je důležité na sebe nezapomínat, mít se ráda a dělat to, co baví a naplňuje i nás, nejen děti nebo manžela.

3. Naučila jsem se říct si o pomoc. Velmi důležitá schopnost, kterou často neumíme a nevíme, jak si o pomoc říct, protože nás to nikdo nenaučil. Jsme zvyklé spoléhat na sebe a cítíme se provinile, když máme „úkolovat“ někoho jiného. Došlo mi, že okolí často neví, jak se cítíme a co potřebujeme. Když si o to řekneme, je možné, že nám vyjde rádo vstříc. Z mé zkušenosti to tak někdy je a někdy ne. Manžel občas pomůže rád a někdy se u toho tváří jako by ho na nože brali. Ani v těchto případech se už nenechám semlít svými pocity, že ho obtěžuji a snažím se s ním domluvit na nějakém kompromisu, což se často povede. A například místo toho aby vzal děti ven, jdu aspoň na chvíli ven já.

Díky těmto vnitřním změnám jsem mnohem klidnější, i když jsem zrovna vyčerpaná. Vím už co dělat, abych dočerpala energii, i když si zrovna neuhlídám rovnováhu, nebo se na mě navalí životní události.

Přijala jsem také to, že mateřství není o výkonech v tom smyslu, jak jsme na ně zvyklí z práce. V mateřství ze sebe vydáváme hodně, přičemž nejsou vidět okamžité výsledky. Vypiplat dítě ze dvou buněk v děloze až k porodu a poté ještě několik let, kdy nás tolik potřebuje, je velmi energeticky náročné, zároveň málo společností oceňované. S tímto uvědoměním mě opustil pocit, že jsem neschopná, přišel jiný, a sice že jsem nedoceněná.

Naprostá většina maminek, které znám si občas stěžují na únavu a vyčerpání. Slýchávám tyto stesky i u žen, které mají hlídací babičky a dědečky. Stačí, když se k dennímu kolotoči s dětmi přidá další problém, třeba ve vztazích s blízkými, nečekaný finanční náklad nebo zařizování na úřadech, a vyčerpání může přijít velmi rychle.

Únavu můžeme rozdělit na fyzickou a psychickou

Na mateřské pramení fyzická únava hlavně z nevyspání či nošení dětí a psychická z neustálé dispozice dětem, nemožnosti na chvíli „vypnout“ a již zmíněných problémů. Často jdou ruku v ruce a jedna ovlivňuje druhou.

S naší energií je moudré hospodařit vždy, ale na mateřské dvojnásob. V ideální situaci by měl být příjem a výdej energie v rovnováze. Na mateřské vydáváme opravdu hodně, a proto je důležité vědět, co nás nabíjí.

Doporučuji, abyste si udělaly vlastní seznam toho, co vám dělá dobře a pravidelně tyto činnosti do svého života zařazovaly. Je to váš osobní individuální seznam, na kterém můžete mít cokoliv. Od kafe, přes procházky přírodou, žehlení, focení, schůzky s kamarády až k meditaci.

Co ještě obecně ovlivňuje naši energii?

  • Nevyspání
    Pokud máte malého nespavce, spěte s ním i přes den. I kdyby se vám nedařilo usnout, energii doplňujete, i když si lehnete a zavřete oči.
  • Málo času pro sebe
    Z vlastní zkušenosti vím, že pravidelné hlídání dělá divy. Pokud máte kolem toho nějaké obavy či pochybnosti, mluvte o nich s vašimi blízkými a jistě se řešení najde.
  • Naše myšlenky a emoce
    Negativní myšlenky i emoce umí sežrat pořádnou dávku naší energie, pokud se jimi necháme pohltit. Když jsme unavené, snadněji sklouzneme k destruktivním myšlenkám, tím se můžeme zacyklit a nevědomky únavu prohlubovat. To jak myslíme, ovlivňuje přímo to, jak se cítíme.
  • Nevhodná strava
    Vhodnější je strava lehčí, jídlo typu knedlo vepřo zelo nás zatíží ještě víc. Tělo také ocení stravu přizpůsobenou ročnímu období. Stručně řečeno na podzim a v zimě zahřívající, v létě ochlazující.

  • Roční období
    Stačí se nechat vést rytmem přírody. V zimě hlavně odpočívat a šetřit se, na jaře se rozhýbat, v létě to rozjet a na podzim zase ubrat nohu z plynu.
  • Menstruační cyklus
    Vyplatí se poslouchat své tělo a dopřát mu v rámci možností, co potřebuje. Při menstruaci, kdy býváme nejvíc unavené odpočívat, po menstruaci, když energie přibývá, můžeme dohnat, co jsme odkládaly, kolem ovulace zářit a před menstruací se už začínat šetřit. Jsem přesvědčena, že jsme cyklické, i když zatím nemenstruujeme, všechny fáze probíhají i bez menstruace.
  • Kosmické vlivy
    V této oblasti nejsem kovaná, nicméně je mi jasné, že nás to ovlivňovat nějak musí. Jsme součástí obrovského vesmíru, o kterém víme velmi málo. Stačí se podívat kam dohlédneme – na měsíc. I ten ovlivňuje, jak se cítíme a kolik energie máme.

Na závěr přidávám 3 tipy, které můžete zařadit do svého běžného dne hned teď

A také hned teď začít pociťovat jejich pozitivní a nabíjející účinek. Budete spokojenější, uvolněnější, vy, vaše děti a celá rodina.

  • Hlavu vzhůru a vypnout hruď
    Doslova a do písmene. Tělesnou pozicí můžeme velmi rychle ovlivnit, jak se cítíme. Vytáhněte se výš, jakoby vás někdo tahal za provázek, narovnáte se, lépe se vám bude dýchat, budete se cítit silnější a odvážnější.
  • Když se necítíte dobře, zastavte se a zeptejte se samy sebe: Co pro sebe mohu udělat teď, aby mi bylo lépe?
    Odpovězte si a udělejte to pro sebe. Leckdy stačí k lepšímu naladění maličkosti.
  • Těšit se na něco
    Když vidím, že je přede mnou něco pozitivního, drží mě to „nad vodou“, i když aktuální realita příjemná není.

Mateřství přináší výzvy, díky kterým se můžeme (nejen) o sobě mnoho naučit. Mateřská dovolená je skvělou školou intenzivního osobního rozvoje, ať už chceme nebo ne. A pokud jste zrovna teď ve fázi vyčerpanosti, jedno je jisté, bude líp. Ale bývá těžké přijmout, že nevíme přesně kdy.

Další tipy pro mateřskou úlevu najdete v e-booku 11 zkratek pro pohodu matek, který si můžete zdarma stáhnout.

Chci e-book
Ukazuji ženám, jak procházet mateřstvím s laskavým nadhledem a respektem k dětem i sobě.

Můj příběh si přečtěte zde >>

Jsem autorkou eBooků Co ví moudrá máma, 6 tipů, jak na mateřské neztratit sama sebe a 11 zkratek pro pohodu matek.

Také pro vás mám videoseriál Co je úžasného na mateřské dovolené.

Můžete mi napsat na email lucie@luciekirby.cz
Komentáře
  1. Krásný článek 🙂

Napsat komentář: Lucie Machutová Zrušit odpověď

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů